Kaupallinen yhteistyö

Monikanavaisuus, tapahtumat ja sisältömarkkinointi Yrittäjien viestinnän ydintä. Lue viisi tehokasta viestintävinkkiä.

Viestinnässä on tärkeätä poimia omaan toimintaan parhaiten istuvat mediamuodot ja tuottaa niihin aitoa sisältöä. Oikeiden kanavien löytäminen alati kehittyvästä viestintäkentästä asettaa omat haasteensa.

Vesa Saivo
Monikanavaisuus, tapahtumat ja sisältömarkkinointi Yrittäjien viestinnän ydintä. Lue viisi tehokasta viestintävinkkiä.

Viestintäsuunnittelija Noora Aaltonen ja Satakunnan Kansan sisältömarkkinoinnin tuottaja Tanja Hovi pohtivat seuraavan jutun sisältöä.

Maiju Junko

Satakunnan Yrittäjien tuore viestintäsuunnittelija Noora Aaltonen, 32, uskoo, että monikanavaisuudella rakennetaan mahdollisimman laajasti yrittäjäjäsenistöä palveleva miksaus.

Hän aloitti työt tammikuun lopulla ja puhkuu intoa.

– Haluan heti alkuun tutustua mahdollisimman laajalti alueen yrityksiin ja kuulla, mitä he yhdistyksen viestinnältä toivovat.

Yrittäjien edunvalvonta toiminnan kärki

Yrittäjäjärjestön oma viestintä on kolmitahoista. Suomen Yrittäjät tuovat esille valtakunnallisesti merkittäviä asioita, aluejärjestö hoitaa alueellisen viestinnän ja paikallisyhdistykset oman alueensa asiat.

– Yrittäjien toimintaedellytysten vahvistaminen eli edunvalvonta ja tiedon jakaminen ovat koko toimintamme ydin. Juuri tämän perustyön tekemiseksi viestintää tulee entisestään kirkastaa ja tehostaa, Aaltonen pohtii.

Vesa Saivo
Noora Aaltonen haluaa heti kärkeen tutustua kenttään, yrittäjiin ja sidosryhmiin.

Noora Aaltonen haluaa heti kärkeen tutustua kenttään, yrittäjiin ja sidosryhmiin.

Yrittäjäjärjestö on vahvasti mukana ympäröivän yhteiskunnan toiminnassa. Sillä on tälläkin hetkellä jäsenyys useissa maakunnallisissa ohjausryhmissä, neuvottelukunnissa ja sidosryhmien hallituksissa, ja nämä ovat myös yksi osa viestintää.

– Tiedotettavaa siis riittää. Onkin tärkeätä, ettemme hukuta jäsenistöämme infotulvaan. Viestinnän rönsyjä pitää karsia ja tiivistää tiedottamisen sisältöä entisestään.

Erilaiset tapahtumat ovat tärkeä osa viestintää.

– Tapahtumat ovat hyvä paikka jakaa tietoa, mutta myös verkottua, tavata uusia ihmisiä, luoda kontakteja ja uusia bisnesmahdollisuuksia.

Vinkkaa rohkeasti, anna yrittäjä-äänen kuulua

Noora Aaltonen kannustaa jäsenyrityksiä ottamaan rohkeasti yhteyttä ja antamaan ajankohtaisia uutisia tai juttuvinkkejä.

– Haluamme kaikin tavoin saada kentän äänen kuuluviin. Yrittäjätarinat kiinnostavat suurta yleisöä, joten ei kannata vähätellä omia saavutuksia tai onnistumisia. Myös yrittämisen haasteista kannattaa kertoa avoimesti. Yhteyttä voi ottaa vaikka omaan paikallisyhdistykseen tai tänne meille.

Vesa Saivo
Satakunnan Yrittäjien jäsenellä Cafe Sololla on Vaasassa yksi ja Porissa kaksi kahvilaa. Kuvassa harjoittelija Yulia Patalainen Kahvila-paahtimo Puuvillasta.

Satakunnan Yrittäjien jäsenellä Cafe Sololla on Vaasassa yksi ja Porissa kaksi kahvilaa. Kuvassa harjoittelija Yulia Patalainen Kahvila-paahtimo Puuvillasta.

Yrittäjien jäsenkenttä on hyvin heterogeeninen: joukkoon mahtuu kooltaan ja toimialaltaan keskenään hyvin erilaisia yrityksiä.

– Monikanavaisuus on tärkeää, jotta tavoitamme mahdollisimman ison joukon. Yhdelle sopii uutiskirje, toinen lukee paperista tai sähköistä Yrittäjä-lehteä tai Yrittäjän Talous -lehteä. Sisältömarkkinointi on uusi ja hyvin toimiva yhteistyömuoto. Myös ammattimaisesti tehdyt videot ovat tärkeä osa viestintää. Toivomme aktiivista vuoropuhelua myös somessa.

Sisältömarkkinointi tullut jäädäkseen

Ennen viestin saivat kaikki samaan aikaan, esimerkiksi postiluukusta kolahtaneesta sanomalehdestä tai television iltauutisista. Nykyään sähköinen viestintä ja sosiaalinen media mahdollistavat ajasta ja paikasta riippumattoman viestinnän seuraamisen.

Vesa Saivo
Monikanavaisuus takaa, että viesti menee perille mahdollisimman monelle pk-yrittäjälle.

Monikanavaisuus takaa, että viesti menee perille mahdollisimman monelle pk-yrittäjälle.

Kaikessa viestinnässä pitää Aaltosen mukaan olla selvä punainen lanka:

ammattimaisesti tuotettu, yhdistyksen arvojen mukainen, laadukas ja rehellinen sisältö.

– Kohdennettu sisältömarkkinointi on lyömässä itseään selkeästi enemmän läpi. Siinäkin vastuullisuus on tärkeää. Oman alueemme medioissa uutisaineisto ja sisältömarkkinointi osataan pitää selkeästi erillään.

Ennen Satakunnan Yrittäjien pestiä yritysviestinnän tradenomi Noora Aaltonen on toiminut viestinnän ja markkinoinnin tehtävissä yksityisellä sektorilla yli kymmenen vuotta. Noora asuu avopuolisonsa Petrin ja syksyllä ensimmäiselle luokalle menevän Peppiina-tyttären kanssa Porissa.

 

Satakunnan Yrittäjät viettää 80-vuotisjuhlavuottaan. Juhlavuoden maaliskuun teemana on viestintä.

Nooran viisi viestintävinkkiä yrittäjille

1) Älä vähättele. Ole ylpeä yrityksesi onnistumisista tai keksinnöistäsi. Röyhistä rohkeasti rintaa ja hehkuta.

2) Löydä omalle yrityksellesi sopivimmat kanavat ja hyödynnä niitä itsellesi sopivalla tavalla.

3) Kuluttajat ovat kärsimättömiä: ole helposti löydettävissä. Kukaan ei enää pärjää pelkällä puskaradiolla.

4) Vaikuttamisviestintä on ajan sana. Tuo itsesi rohkeasti esiin. Verkotu. Luo kontakteja.

5) Viestinnän voi myös ulkoistaa, jos omat rahkeet tai aika eivät riitä. Satakunnasta löytyy luotettavia ja ammattitaitoisia kumppaneita.


Kaupallinen yhteistyö

Etusivullamme juuri nyt:

Sammio