Peurat osuvat yhä useammin autojen tielle Satakunnassa – kannan rajoitukseen vain yksi tehokas keino

ely-keskus
Peurat osuvat yhä useammin autojen tielle Satakunnassa – kannan rajoitukseen vain yksi tehokas keino

Peurakolarien määrä on kasvanut samaa tahtia valkohäntäpeurakannan kanssa.

Luoteisvaylä

Varsinais-Suomen ELY-keskus on julkaissut alueellisen hirvieläinonnettomuuksien vähentämissuunnitelman. Suunnitelman päätavoite oli koota Varsinais-Suomen ja Satakunnan alueelle toimenpideohjelma, jonka toimilla voidaan vähentää hirvieläinonnettomuuksien määrää maantieliikenteessä.

Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa poliisin tietoon tulleita hirvionnettomuuksia tapahtui vuonna 2015 yhteensä 171 ja peuraonnettomuuksia 1 221.

–Todellisuudessa peuraonnettomuuksien määrä on todennäköisesti tilastoitua suurempi, sillä poliisi ei ole syksystä 2015 lähtien käynyt onnettomuuspaikalla, jos liikenneonnettomuudessa ei ole tapahtunut henkilövahinkoa. Usein peuraonnettomuuksissa seurauksena on omaisuusvahinkoja, sanoo ely-keskuksen tilaaman selvityksen laatineen Destian konsultti Taina Mattila.

Hirvieläinonnettomuuksien määrä on lähes suoraan riippuvainen hirvien ja valkohäntäpeurojen kannan koosta.

Valkohäntäpeurakanta on ollut viime vuosina Varsinais-Suomessa ja Satakunnassa jyrkässä nousussa muun muassa leutojen talvien seurauksena. Ely-keskuksen mukaan valkohäntäpeurakantaa tulisi rajoittaa metsästämällä nykyistä selvästi enemmän.

–Tienpitäjän mahdollisuudet hirvieläinonnettomuuksien vähentämiseksi ovat tiedottamisen lisäksi kuljettajan varoittaminen, ajokäyttäytymiseen vaikuttaminen esimerkiksi nopeusrajoitusta alentamalla sekä riista-aitojen ja eläimistön yli- ja alikulkujärjestelyjen rakentaminen. Tienpitäjän toimilla keinot hirvieläinonnettomuuksien vähentämiseksi ovat kuitenkin hyvin rajalliset, liikenneturvallisuusvastaava Jaakko Klang Varsinais-Suomen ely-keskuksesta muistuttaa.


Kirjoita kommentti

Perustele, kirjoita selkeästi, älä vähättele ihmisiä, ÄLÄ HUUDA. Pysy aiheessa ja muista käytöstavat. Kommentit luetaan ja tarvittaessa muokataan ennen julkaisua.

Meillä on nollatoleranssi alatyyliselle ilmaisulle, henkilöön käyvälle arvostelulle ja vihamielisyydelle. Emme julkaise kommentteja, joiden ainoa sisältö on negatiivinen mielipide vailla perusteluja. Jätämme julkaisematta myös ne kommentit, joissa ei lainkaan piitata oikeinkirjoituksesta kuten isoista alkukirjaimista tai välilyönneistä.

Kiitos etukäteen rakentavasta kommentistasi!

Etusivullamme juuri nyt: